Vijf redenen waarom mensen zakken voor het theorie examen auto

Vijf redenen waarom mensen zakken voor het theorie examen auto

Het slagingspercentage van het theorie examen auto ligt al jarenlang verrassend laag. Vaak wordt er gemakkelijk over het examen gedacht. Helaas is kennis van de verkeersregels hebben niet voldoende om te slagen voor het theorie examen auto.

Het slagingspercentage ligt op slechts 50 procent. Dat betekent dat de helft van alle kandidaten die het theorie examen auto aflegt, niet in één keer slaagt. We hebben vijf redenen op een rij gezet waarom het Nederlanders maar niet wil lukken om voor het theorie examen auto te slagen.

Vijf redenen

De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden. Daarnaast zorgen instinkers ervoor dat mensen massaal het verkeerde antwoord kiezen. Verder wordt er soms maar weinig geoefend of gaan kandidaten naar eendaagse cursussen. Deze eendaagse cursussen bieden vaak geen mogelijkheden tot het opdoen van langdurige kennis.

Onderschatting van het theorie examen auto

De meest gehoorde reden waarom Nederlanders massaal zakken voor hun theorie examen auto is onderschatting. Veel kandidaten denken ten onrechte dat ze het examen gemakkelijk af kunnen leggen. De opvatting is doorgaans dat wanneer men iets van het verkeer en de verkeersregels weet, dit wel voldoende zal zijn om voor het examen te slagen.

De praktijk leert tot vaak anders. Want hoewel er deels naar verkeersregels en borden wordt gevraagd, bestaat het grootste deel van het examen uit gevaarherkenning. Dat onderdeel blijkt voor velen vaak lastiger dan gedacht. Een theorie examen oefenen is dus echt nodig. Zonder voorbereiding is de kans groot dat de kandidaat niet slaagt.

Het gebruik van oude boeken en CD-roms

Verder zien we veel mensen die nog steeds oud theoriemateriaal gebruiken. Bijvoorbeeld boeken van tien jaar geleden die nog in de kast liggen. Als zus of broer vijf jaar geleden het theorie examen auto kon halen, dan is de gedachte dat het een goed boek is. Toch kan er in die paar jaar tijd veel veranderen. Het CBR heeft de afgelopen jaren de methodes voor het theorie examen auto behoorlijk veranderd.

Daarnaast worden CD-roms nog vaak gebruikt. De meeste computers en laptops hebben amper nog ondersteuning hiervoor. Dat zegt al iets over de datering van de informatie; alle informatie is dan verouderd. In de regel voldoen studieboeken van na 2015 al niet meer aan de huidige methode van het CBR.

Daarom raden we aan gebruik te maken van het online theorieboek. Deze is altijd up-to-date en wordt bijgewerkt volgens de laatste methodes van het CBR.

Instinkers in het theorie examen auto

Onthoud; het theorie examen auto is zeker niet gemakkelijk en zit vol met instinkers. Het CBR gebruikt deze vragen om kandidaten expres op het verkeerde been te zetten. De kandidaat zal dus moeten bewijzen dat hij voldoende kennis heeft om situaties goed in te kunnen schatten. Om die reden zien we veel kandidaten dien net één of twee fouten te veel hebben gemaakt. Daarom zitten deze instinkers ook in het oefenexamen theorie auto. Zo is iedere kandidaat goed voorbereid!

Te weinig geoefend voor het theorie examen

Ten slotte: oefening baart kunst. Zonder oefenen het theorie examen halen lijkt onmogelijk. Slechts enkelingen kunnen zonder oefenen het examen halen. Een van de meest voorkomende redenen dat men zakt voor het theorie examen is dan ook een gebrek aan oefening.

Daarom bieden we ten eerste gratis theorie examens aan. Deze bieden al een beter beeld van de opgedane kennis. Verder is het mogelijk om een extra oefenpakket aan te schaffen. Deze is conform de laatste methodes van het CBR en heeft een gelijkende lay-out. Zo zijn er tijdens het echte theorie examens weinig verrassingen meer!

Het gebruik van eendaagse cursussen

Ten slotte: gebruik geen eendaagse cursussen. Hoewel het slagingspercentage hoger lijkt te liggen, zit er een belangrijk nadeel aan het gebruik van deze eendaagse cursussen. Kandidaten worden ’s morgens in sneltreinvaart klaargestoomd voor het examen ’s middags. Daardoor leren zij amper iets over verkeersregels en gevaarherkenning. Bij het praktijkexamen wordt de kennis nog eens getoetst. Kandidaten leren dus niet veel van zo’n eendaagse cursus.

Theorie examen auto aanvragen

Na het leren en oefenen van het theorie examen komt het echte theorie examen in beeld. We raden af deze aan te vragen bij de opleider, maar dit zelf te doen via het klantensysteem van het CBR, MijnCBR. Een theorie examen auto aanvragen kost ongeveer 35 euro en kost hooguit een paar minuten tijd.

Laatst gewijzigd: 1 oktober 2019 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht