Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft in 2022 meer theorie examens afgenomen dan ooit tevoren. In december 2022 wist de instantie voor rijbewijzen het miljoenste theorie examen van het jaar af te nemen. Daarvoor werd speciaal de directeur van het CBR, Alexander Pechtold, opgetrommeld om de miljoenste kandidaat te feliciteren. Dat was nog niet het enige, want de teller liep ook na 16 december nog door. In totaal wist het CBR meer dan 1,05 miljoen examens af te nemen. Dat is een absoluut record; nog nooit waren er zoveel kandidaten die meededen aan het theorie examen.
‘Theorie examen auto in trek’
Dat het CBR in 2022 zoveel theorie examens af nam, ligt vrij voor de hand. In de twee jaren ervoor kon het CBR door de coronaregels amper nog examens afnemen. Zo werd het vanwege het coronavirus verplicht om anderhalve meter afstand te houden in het examencentrum. Het gevolg was dat de capaciteit van het aantal deelnemers dat het CBR in de zaal kwijt kon, behoorlijk afnam. Daardoor moesten veel theorie examens worden afgezegd en kregen kandidaten te maken met langere wachttijden. Halverwege 2022 werden de meeste regels losgelaten en sindsdien lijkt de situatie weer op zoals het was voordat de pandemie uitbrak. Om deze reden heeft het CBR een flinke inhaalslag gemaakt en nu zelfs een record bereikt.
Met name het theorie examen auto is erg in trek. Op 16 december kwam de miljoenste kandidaat zijn theorie examen auto afleggen. Daarvoor kwam speciaal de algemeen directeur van het CBR, Alexander Pechtold, de kandidaat in het zonnetje zetten. Het was voor het eerst in het meer dan 100-jarige bestaan van het CBR, dat het exameninstituut meer dan een miljoen theorie examens afnam.
Meer theorie examens dan ooit
Met de teller over het miljoen nam het CBR meer dan ooit theorie examens af. In totaal kwam het aantal kandidaten dat een examen deed uit op 1,05 miljoen. Ook het aantal praktijkexamens en toetsen dat het CBR afneemt, liep behoorlijk op. Aan het eind van het jaar wist het CBR meer dan 755.000 keer kandidaten af te laten rijden tijdens een praktijkexamen. Dat betekent dat ook dit aantal op een record is uitgekomen. Opmerkelijk is vooral hoeveel theorie examens er werden afgenomen.
Steeds meer kandidaten willen de weg op. Dat is ook te zien aan het soort theorie examen dat de kandidaten afleggen. Zo wilde het grootste deel van de kandidaten proberen het theorie examen B te halen. Meer dan 700.000 examens waren voor dat rijbewijs bedoeld. Er werden daarnaast zo’n 90.000 theorie examens gedaan voor brommers en 70.000 stuks voor motorfietsen.
‘Liever andere records gezien’
Het CBR is er blij mee dat het de door de coronapandemie opgebouwde achterstanden steeds verder kon wegwerken. Er werd onder meer personeel aangetrokken en oud-examinators namen steeds vaker het theorie examen af. Met name de hoeveelheid theorie examens auto valt erg op. Ook willen steeds meer kandidaten een theorie examen bus, taxi of vrachtwagen halen.
Bij het theorie examen zitten niet alleen maar kandidaten die in één keer voor het examen slagen. Ruim de helft van alle kandidaten die voor het eerst een theorie examen auto aflegt, weet daar niet meteen voor te slagen. Er is dus een grote groep herkansers onder de miljoen kandidaten. Om die reden is er voor de directeur van het CBR niet meteen reden voor een feestje. Hij is er blij mee dat het CBR de capaciteit weet op te schroeven, maar had liever gezien dat er een andere mijlpaal wordt bereikt. Hij ziet liever andere records, zoals het aantal mensen dat in één keer het theorie examen weet af te ronden. Daarvoor is het doen van een gratis oefenexamen een goede keuze, om te weten te komen of je zou slagen voor het examen.
Veel herkansers
Volgens Pechtold zijn er namelijk veel kandidaten die voor de tweede keer of vaker het theorie examen auto komen afleggen. Als het aan de directeur van het CBR ligt, moeten meer kandidaten ervoor zorgen dat ze in één keer het examen weten te halen. “Ik zie liever andere records, zoals meer geslaagde kandidaten die na één keer het theorie examen doen klaar zijn”, zei de directeur.
Laatst gewijzigd: 13 februari 2023 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht