Een rijbewijs halen is zo gemakkelijk nog niet. Immers: er zijn twee fasen noodzakelijk om het rijbewijs te kunnen halen. In Nederland moet men een theorie examen en een praktijk examen afleggen. Het een is noodzakelijk voor het ander. Dit betekent dat men zonder het behalen van het theorie examen geen praktijkexamen mag doen. Het lijkt dus logisch dat je eerst je autotheorie haalt, en dan pas praktijkexamen doet. Maar soms ligt dat niet zo simpel. Immers: er zijn ook voordelen aan het leren van de theorie terwijl je al rijlessen hebt. Bovendien is er een wettelijke bepaling die een bepaalde geldigheidsduur aan een theoriecertificaat verbindt. Wie deze geldigheidsduur overschrijdt, moet weer opnieuw theorie examen doen. In dit artikel gaan we in op de voor- en nadelen van vroeg theorie examen doen.
Eerst theorie examen, dan praktijk
In principe zijn er een paar situaties mogelijk. De eerste situatie is dat je eerst het theorie examen leert. Dit kan door online theorie leren. Daarna zijn er gratis oefenexamens theorie beschikbaar om zo te meten hoeveel je al weet. Als blijkt dat je de stof voldoende beheerst, kun je ervoor kiezen het theorie examen af te leggen. Theorie online leren Het reserveren van het theorie examen kan gemakkelijk online via het klantenportaal van het CBR. Deze elektronische omgeving heet MijnCBR. Via MijnCBR kunnen deelnemers een afspraak maken voor hun examens. Houd rekening met een flinke wachttijd. De wettelijke wachttijd is afgesproken op maximaal zeven weken, maar soms wordt de termijn wel eens overschreden. Het voordeel van eerst theorie examen doen, is dat iemand stapsgewijs examen doet. Met andere woorden: (nog) geen zorgen over de rijlessen en afrijden, maar eerst concentreren op het begrijpen van de verkeersregels en de verkeerssituaties. Daarna examen doen en daarna beginnen aan de praktijklessen. Het voordeel is dat je genoeg tijd hebt om auto theorie te leren. Het nadeel van deze methode is dat je wellicht in de problemen komt met de wettelijke geldigheidsduur van het theorie examen. Immers: men moet binnen anderhalf jaar na het halen van het theoriecertificaat deelnemen aan het praktijkexamen. Daarna wordt het certificaat ongeldig en moet iemand opnieuw examen doen. Als je na het halen van je theorie nog aan de rijlessen moet beginnen, is er dus een kans dat je deze opnieuw zal moeten doen. Dat terwijl slechts 42 procent van de deelnemers aan het theorie examen slaagt.
Eerst praktijk, dan theorie examen
Sommige mensen kiezen ervoor eerst rijlessen te leren en dan pas het theorie examen af te leggen. Het voordeel is dat je de verkeerssituaties meteen in de praktijk ziet en daardoor de theorie sneller onder de knie zal krijgen. Het nadeel hiervan, is dat de instructeur meer tijd nodig heeft om de stof uit te leggen die eigenlijk ook gewoon in een online theorieboek te lezen is. Met andere woorden: de instructeur is meer tijd kwijt, wat betekent dat dit meer lessen kan kosten. Om die reden is deze methode duurder en bovendien niet heel praktisch. Stel je voor, de rijinstructeur vindt dat je klaar bent om af te rijden. Dat terwijl je nog moet beginnen aan je theorie examen. De kans is dan groot dat tegen de tijd je het theorie examen hebt afgelegd, je toch een deel van het praktijkexamen weer vergeten bent.
Praktijk en theorie tegelijk
Wellicht is de derde optie het meest aantrekkelijk. Het is immers mogelijk theorielessen te leren en ondertussen alvast rijlessen te nemen. Dat werkt als volgt: online theorie leren terwijl je verderop in de week rijlessen neemt. Op die manier is het mogelijk alle stof uit de theorie meteen in de praktijk toe te passen. Bovendien is de kans groot dat je weinig tijd hebt tussen het theorie examen en het praktijkexamen en dus snel je rijbewijs haalt. Het nadeel van deze methode is dat het erg tijdrovend is. Dat is dus niet handig als je naar school moet, vervolgens nog een bijbaan hebt en graag je rijbewijs wilt halen. Het ligt dus aan de persoonlijke situatie welke keuze het beste is.
Laatst gewijzigd: 10 oktober 2016 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht