Veel mensen die voor het eerst theorie examen auto gaan doen, vinden dat spannend. Om deze reden ligt het slagingspercentage ook veel lager dan meestal gedacht. Nog niet de helft van alle kandidaten weet in één keer voor het examen te slagen. Na het theorie examen komt ook nog het praktijkexamen, waar veel kandidaten bang zijn om fouten te maken. Om deze reden is een goede voorbereiding erg belangrijk.
Adviezen voor het theorie examen
Vooral het theorie examen auto is een struikelblok voor velen. Want er zijn toch 65 vragen uit drie verschillende categorieën. Vaste onderdelen zijn in ieder geval gevaarherkenning en kennisvragen. De meeste mensen denken dat zo’n theorie examen wel meevalt, maar toch blijkt ervoor slagen een stuk lastiger. Daarom hebben we een paar ezelsbruggetjes op een rij gezet.
Begin op tijd met leren
Er staat een flinke wachttijd voor het theorie examen auto bij het CBR. Het is dan ook zonde om voor dit examen te zakken. Daarom raden we aan de wachttijd alvast te gebruiken voor een goede voorbereiding. Veel mensen denken vaak toch te licht over het theorie examen. Het slagingspercentage ligt al jaren tussen de 40 en 45 procent, wat betekent dat het grootste deel van de kandidaten niet in één keer slaagt. Daarom is het belangrijk om theorie examen leren op tijd te doen. Doe dit niet alleen door regelmatig het online theorieboek te lezen, maar maak ook samenvattingen.
Daarnaast is het aan te raden een aantal gratis oefen theorie examens te maken. Indien nodig is het mogelijk nog een aantal betaalde examens te maken, zodat duidelijk wordt welke materie al duidelijk is en waar nog meer aandacht voor nodig is
Foto’s leiden af
Een veel gemaakte fout onder mensen die voor het eerst theorie examen doen, is dat zij zich volledig blindstaren op een foto. Een foto is bedoeld ter verduidelijking, maar het is geen antwoord op de vraag. Bovendien is het theorie examen auto een examen die je op tijd moet maken. Je kunt dus niet eindeloos de tijd nemen om naar vraag te staren. De beste tip: de meeste informatie staat niet op de foto, maar is terug te vinden in de vraag. Daarom is het belangrijk om met name de vraag zelf zorgvuldig door te lezen. Dit scheelt een paar seconden per vraag. Met 65 vragen op het examen is er dus behoorlijk wat winst te behalen.
Niets doen, gas los of remmen?
Een van de onderdelen die kandidaten het vaakst fout doen, is beoordelen of zij niets moeten doen, het gas los moeten laten of toch moeten remmen. Daarom is het belangrijk deze kennis goed onder de knie te hebben. We hebben daarom wat ezelsbruggetjes bedacht.
Niets doen- Doe niets als de situatie overzichtelijk is;
- Doe niets als er genoeg ruimte tussen de auto en de volgende auto zit;
- Doe niets bij een lage snelheid;
- Laat het gas los als de situatie niet geheel duidelijk is;
- Als er sprake is van gevaar, maar niet van direct gevaar;
- Laat gas los bij het aanpassen van de snelheid
- Rem als er acuut gevaar dreigt;
- Rem als er kinderen of ouderen op de weg zijn die de bestuurder niet gezien hebben;
- Rem als er een gevaarlijk kruispunt of een stopbord nadert;
- Rem als andere mensen remmen;
- Als de situatie onoverzichtelijk is en de snelheid hoger is, is remmen noodzakelijk
Toch nog moeite met leren?
Het leren van het leren van het theorie examen auto is vrij lastig met een ouderwets theorieboek. Leg daarom het boek van de ouders maar weg, en begin met het gebruik van een online theorieboek. Deze is interactief en biedt beter inzicht in de context van het boek. Op die manier is het mogelijk om een beter beeld te krijgen van wat er wordt bedoeld. Bovendien wordt dit boek ieder jaar bijgewerkt, terwijl een oud boek alleen maar verder veroudert.
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2020 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht