Veel kandidaten die hebben meegedaan aan het theorie examen auto, kunnen erover meepraten: zakken omdat je het onderdeel gevaarherkenning niet voldoende hebt gemaakt. Niet voor niets zijn er kandidaten die tegenop zien tegen dit onderdeel, omdat het vaak een heel lastig onderdeel blijkt. Maar in veel gevallen kun je er zelf al veel aan doen om dit onderdeel zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Je mag bijna de helft van de vragen van dit onderdeel fout hebben. Er zijn 25 vragen en daarvan mag je er 12 fout hebben. Maar het blijft een lastig onderdeel. Als je al eens gezakt bent vanwege dit onderdeel, zakt de moed je wellicht in de schoenen. Maar we helpen je graag verder.
Zakken voor gevaarherkenning
Heb je al eens een theorie examen auto gedaan en ben je gezakt vanwege het onderdeel gevaarherkenning? Geen zorgen, er zijn heel wat kandidaten die ook om deze reden zijn gezakt. Het onderdeel is zelfs een van de belangrijkste redenen waarom het slagingspercentage voor het auto theorie examen zo laag ligt. Slechts 42 procent van de kandidaten die een eerste poging doet, weet ervoor te slagen.
Maar er zijn wel wat tips en manieren om ervoor te zorgen dat je de kans op slagen vergroot. En als je weer gezakt bent, hoef je het nog niet meteen op te geven. Want deze ervaring komt goed van pas bij de herkansing.
Remmen, gas loslaten en niets doen
Gevaarherkenning draait vooral om de juiste keuzes maken. Het CBR wil tijdens het theorie examen auto graag van je weten of je in staat bent om deze keuzes op basis van je eigen inzicht te maken. Bij alle 25 vragen van dit onderdeel moet je binnen 8 seconden in verschillende situaties aangeven of je zou remmen, gos los moet laten of niets hoeft te doen. Je moet wel kunnen inschatten hoe hard je rijdt. Onderin beeld vind je wel de snelheid die bij de vraag hoort, maar je kunt het je soms maar lastig inbeelden. Je kunt er ook niet al te lang over nadenken, want acht seconden zijn sneller voorbij dan je denkt.
Het CBR doet dat niet om ervoor te zorgen dat minder kandidaten slagen, maar je hebt in de auto op de weg ook de luxe niet om in onoverzichtelijke situaties lang na te denken. Je mag bij dit onderdeel de helft van de vragen fout beantwoorden. Maar wanneer moet je remmen, gas loslaten of niets doen?
De juiste keuze maken
Remmen is altijd de beste optie als het gaat om situaties waarbij het gevaar in het ding komt. Denk bijvoorbeeld aan kinderen of dieren op de weg, een onoverzichtelijke bocht of een drempel. Vaak zie je op de plaatjes in het gratis oefenexamen auto theorie al zaken die aangeven dat je moet remmen. Bijvoorbeeld een bal of fiets op de weg. Zie je een gevaarlijke situatie voor je, dan moet je altijd remmen.
Ook als je een oranje of rood verkeerslicht ziet, moet je remmen en stoppen. Kandidaten denken vaak dat ze bij oranje snel moeten doorrijden, maar dat is niet het geval.
In andere gevallen moet je het gas loslaten. Dit gebeurt bij situaties in de verte. Als het nog even duurt en de drempel nog niet voor je te zien is. Als je de bocht of tegenligger pas in de verte ziet. Maar ook bij waarschuwingsborden of een besneeuwd wegdek met tegenliggers, moet je het gas loslaten.
Is er niets te zien, geen gevaar of een ander probleem? Dan hoef je niets te doen en kun je het antwoord ‘niets doen’ geven. Let op: dit antwoord komt vaker voor dan je denkt. Veel kandidaten denken ten onrechte dat je altijd iets moet doen in alle situaties die het CBR je voorschotelt bij gevaarherkenning. Dit is dus niet het geval. Als je erg langzaam rijdt in het plaatje, hoef je dus meestal niets te doen.
Als gevaarherkenning auto theorie lastig blijft
Blijft gevaarherkenning een lastig onderdeel? Dan kun je ervoor kiezen om in het online theorieboek extra aandacht aan dit onderdeel te schenken. Verder kun je betaalde auto theorie examen oefenexamens afnemen, zodat je precies weet welke onderdelen van gevaarherkenning je nog iets beter moet oefenen. Op deze manier haal je je examen de volgende keer wel. Ben je dus juist vanwege dit gevreesde onderdeel gezakt, geef het dan nog niet op en probeer het over een paar weken gerust nog een keer.
Laatst gewijzigd: 16 september 2024 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht