Nederlanders weten amper nog iets van onze verkeersregels. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland. Met name gevaarherkenning en de betekenis van verkeersborden en tekens op de weg doen het slecht.
Zo weten Nederlandse bestuurders vaak niet meer wat een doorgetrokken streep betekent, of hoe hard zij mogen rijden op een woonerf. Kennis van verkeersregels wordt doorgaans opgedaan bij het theorie examen auto leren. Voor veel rijbewijsbezitters is het theorie examen alweer 30 jaar geleden, waardoor de kennis is weggezakt. Toch is de kennis onder jongeren die hun rijbewijs net hebben gehaald niet veel beter.
Kennis verkeersregels zakt weg
De kennis over verkeersregels onder Nederlands is ver weggezakt, stelt Veilig Verkeer Nederland. Niet alleen de oudere generatie zou moeite hebben met het onthouden van de verkeersregels, ook jongere generaties zouden na korte tijd al niet meer weten wat een bepaald bord betekent, of wat een groene streep op de snelweg inhoudt.
Daarom is het een groot landelijk probleem, stelt VVN. Uit onderzoek onder 700.000 mensen bleek dat de kennis van verkeersregels niet goed is. Zo weet 52 procent van de ondervraagden niet hoe hard hij mag rijden op een woonerf.
Bekeuringen tot gevolg
De Nederlandse overheid heeft er de afgelopen jaren steeds meer aan gedaan om Nederlandse autorijders te herinneren aan de verkeersregels. Zo zijn de boetes verhoogd en is de pakkans groter. Het gebrek aan verkeerskennis kan in sommige gevallen leiden tot boetes. Veel autobestuurders kregen boetes, maar wisten niet waarom. In de praktijk bleek dat zij inderdaad in overtreding waren geweest.
Daarom is het belangrijk de kernbegrippen van de verkeersregels nog eens goed door te nemen. In het theorie examen auto blijkt het onderdeel gevaarherkenning het lastigste onderdeel te zijn. Uit onderzoek blijkt dat ook die informatie na verloop van tijd weer weg is weggezakt.
Met name verkeersborden leiden tot problemen
Het Nederlandse verkeer kent een groot aanbod aan verkeersborden. Zo zijn er in Nederland maar liefst 372 verkeersborden- en tekens. Bij veel bestuurders is de kennis daarover weggezakt. Zo weten veel mensen niet het verschil tussen een verplichte rijbaan voor vrachtverkeer en uitzonderingsborden.
De afgelopen jaren zijn de verkeersregels bovendien flink veranderd. In veel gevallen zijn op bepaalde stukken de regels rondom de maximumsnelheid veranderd. Zo mag een speedpedelec maximaal 45 kilometer per uur rijden, net als een elektrische fiets. Deze vervoersmiddelen vallen sinds 1 januari 2017 in de categorie bromfietsen.
Kennis rondom theorie examen auto opfrissen
Mocht de kennis ver weggezakt zijn, dan kun je gebruikmaken van verschillende manieren om je kennis weer op te frissen. Veilig Verkeer Nederland pleit voor een permanente opfriscursus. Wij raden aan om het theorieboek er nog eens bij te pakken en de verkeersregels en theorie rondom gevaarherkenning op te frissen. Uiteraard wordt de kennis niet opgefrist wanneer je gebruikmaakt van een oud theorieboek. Daarom kun je het beste het online theorieboek auto via onze website bestellen. Dit theorieboek is interactief, wat betekent dat de lesstof voorzien is van foto’s en video’s.
Theorie examen oefenen
Als je het lesboek hebt aangeschaft, kun je uiteraard ook het theorie examen oefenen. Ben je al bestuurder en wil je je kennis van de verkeersregels vandaag de dag testen, dan kun je gratis theorie examen motor oefenen. Deze is volledig gebaseerd op de vragen die het CBR stelt. Wil je meer oefenen, dan kun je kiezen voor een betaald oefenpakket. De lay-out van het oefenexamen is ongeveer hetzelfde als die van het CBR. Zo leer je nog voor je het examen gaat doen waar alle knoppen voor zijn en hoe snel je moet reageren. Bovendien krijg je na afloop van het theorie examen de antwoorden te zien en weet je welke onderdelen je nog moet verbeteren. Theorie examen oefenen is mogelijk voor kandidaten die nog het theorie examen auto af moeten leggen en voor bestuurders die al jaren een rijbewijs hebben.
Laatst gewijzigd: 7 januari 2019 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht