Klimaatverandering in het theorie examen auto? Er zijn al milieuvragen

, Klimaatverandering in het theorie examen auto? Er zijn al milieuvragen

Meer auto’s op de weg betekent meer schade voor het milieu. Inmiddels zijn er steeds meer politici die vinden dat de klimaatcrisis hier en nu is. Of het echt zo ernstig is, laten we in het midden. Maar het feit is wel dat je om het milieu en het klimaat moet denken als je leert voor je theorie examen auto. Sinds enkele jaren is het onderdeel ‘milieu’ opgenomen de verplichte lesstof voor het theorie examen. Dat betekent dat je er daarom ook vragen over kunt krijgen. Het onderdeel ‘milieu’ is een flink, lijvig onderdeel. De kans dat je er een vraag over kunt verwachten op het examen, is dan ook behoorlijk groot. Uiteraard hoef je niet alles tot achter de komma te kennen.

Milieu en het theorie examen auto

Het veranderende klimaat en de schade die auto’s aan het milieu brengen, is tegenwoordig een populair onderwerp. We staan met zijn allen steeds langer in de file en er zijn verschillende oplossing om de uitstoot van auto’s terug te dringen. Je ziet ook dat er aandacht voor is in het online theorieboek. Ten eerste geeft de overheid steeds meer prikkels om te kiezen voor een elektrische auto, in plaats van een auto die rijdt op benzine of diesel. Ten tweede worden er weer oplossingen geopperd zoals het terugbrengen van de carpoolplek of het invoeren van de deelauto. Die maatregelen zijn nog niet ingevoerd, maar je krijgt er wel mee te maken op het theorie examen auto.

In principe kunnen we de te verwachten vragen over het milieu opknippen in drie hoofddoelen: kennis over milieubewust rijden, het voorkomen van onnodig lawaai en weten hoe het bandenlabel werkt.

Maatregelen om milieubewust te rijden in het theorie examen

Door het veranderende klimaat zal het je niet verbazen dat het CBR veel waarde hecht aan kandidaten die weten hoe ze milieubewust moeten rijden. Er zijn allerlei maatregelen die je kunt nemen om de uitstoot van je auto te verminderen. Bij een openstaande brug staat vrijwel altijd een bord dat je de motor uit moet zetten. Dat is prima, maar dan moet je wel op tijd schakelen en niet te hard weer optrekken. Anders stoot je alsnog te veel uit. En bovendien zijn er zaken als het toerental: schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren is een van de maatregelen die je kunt nemen. In de theoriestof vind je ook tips over het remmen: doe het niet te vaak, trek niet te sterk op en schakel door vooruit te kijken. Anticiperen is altijd een belangrijk onderdeel in het theorie examen auto en ook nog goed voor het klimaat.

Daarnaast doe je er goed aan om cruise control te gebruiken. Op de snelweg mag je tussen bepaalde tijdstippen maximaal 100 kilometer per uur rijden in verband met de stikstofcrisis. Je kunt dus je cruise control standaard op 98 kilometer per uur zetten, zodat je niet te hard rijdt en niet te veel uitstoot. Gebruik de airco of achterruitverwarming bovendien niet te vaak.

Onnodig lawaai

Een ander onderdeel van het theorie examen auto met het oog op het klimaat is onnodig lawaai. Er zijn veel automobilisten die het prettig vinden als hun uitlaat lekker veel lawaai maakt. Op die manier kunnen ze tonen dat ze een flinke uitlaat onder de auto hebben hangen. Maar het is slecht voor het milieu en om die reden ook verboden. Onnodig lawaai maken kan je op een behoorlijke boete komen te staan. Bovendien krijgt je auto dan een ‘wachten op keuren’-label, waardoor je er niet meer verder mee mag rijden, totdat deze opnieuw gekeurd is. Om deze reden kun je hierover vragen verwachten op het theorie examen auto.

Bandenlabel

Ten slotte wordt er op het theorie examen ook een vraag gesteld over de staat van de banden. Rijden op gladde bandjes of banden die niet voldoende geschikt zijn voor de situatie, kunnen leiden tot klimaatschade. Zo is het bijvoorbeeld slecht voor het milieu als je op banden rijdt met onvoldoende bandenspanning. Bovendien is het ook erg gevaarlijk om dat te doen. Om deze reden kun je hierover een vraag verwachten in het onderdeel ‘gevaarherkenning.’ Als je een betere indruk wilt hebben van welke vragen je nog meer kunt verwachten, kun je ook het gratis oefen theorie examen maken. Zo weet je of je geslaagd zou zijn voor het echte examen.

Laatst gewijzigd: 5 februari 2024 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht