Je ziet het vaak voorbij komen: de advertenties voor een 1-daagse theorie auto cursus. Hoewel de kans groot is dat je inderdaad slaagt voor het theorie examen auto doordat je ’s ochtends een spoedcursus krijgt en ’s middags al het examen, raden we het af om deze cursus te gebruiken. Want als je zo’n cursus volgt, ben je alles weer vergeten tegen de tijd dat je een praktijkexamen auto af gaat leggen. Je leert alleen wat trucjes en hebt daardoor geen enkel inzicht op de weg. Daardoor is de kans groter dat het bij het praktijkexamen verkeerd gaat.
Neem de tijd voor je auto theorie
We snappen het: je wil zo snel mogelijk je rijbewijs halen en daarom wil je zo snel mogelijk je auto theorie examen en praktijkexamen gaan doen. Maar het is beter om echt even de tijd te nemen om de stof goed door te nemen. Bij de auto theorie leren mag je gerust een paar maanden reserveren voordat je alle stof goed onder de knie hebt. Het is dan verleidelijk om te kiezen voor een 1-daagse theorie auto cursus, maar daar leer je weinig van. Dankzij handige trucjes leer je de antwoorden op vragen te voorspellen. Maar daardoor is de kans groter dat je zakt op het praktijkexamen.
Er worden maandelijks 130 rijexamens afgebroken, omdat de kandidaat niet goed weet wat hij doet en daardoor levensgevaarlijk rijgedrag laat zien. Als je dat overkomt, ben je verder van huis. Je mag dan 15 weken geen nieuw praktijkexamen meer aanvragen. In dit geval is haastige spoed dan zelden goed. Een van de oorzaken van het vertonen van levensgevaarlijk rijgedrag, is het onvoldoende beheersen van de auto theorie. Daardoor weet je niet goed wat je op de weg moet doen. Het is een van de belangrijkste redenen waarom het CBR zo zwaar aan het onderwerp gevaarherkenning tilt.
Haastige spoed bij je auto theorie?
Het is belangrijk om de tijd die je nodig hebt echt te investeren in het leren van je auto theorie. Een 1-daagse cursus doet vaak wat het belooft: je haalt echt in één dag je theorie examen auto, zonder dat je er veel voor hoeft te leren. Maar heb je er uiteindelijk echt iets van geleerd? Dat is in veel gevallen niet zo. Daardoor lijkt het heel aantrekkelijk om je theorie in één dag te doen, maar het gaat je uiteindelijk wel meer geld kosten.
Want het is vaak zo dat kandidaten die in één dag hun theorie examen hebben gehaald, weinig weten van de situatie in het verkeer. Daardoor hebben ze uiteindelijk meer rijlessen nodig. Bovendien is de kans op binnen één keer slagen voor het praktijkexamen ook meteen minder groot. De 1-daagse cursus helpt dus met het besparen van kosten op je theorie examen en je wint er tijd mee, maar onder de streep ben je er zelfs duurder mee uit. Het geld dat je hebt bespaard met je theorie examen auto, ben je dubbel kwijt aan extra rijlessen omdat het in de praktijk maar niet wil lukken.
Theorie examen belangrijk onderdeel rijopleiding
Niet voor niets heeft de overheid gekozen voor een theoretisch deel van de rijopleiding en een praktijkexamen. Je auto theorie is een van de belangrijkste onderdelen van het halen van het rijbewijs. Je dient er dus genoeg tijd in te steken. Door theorie examen auto oefenen weet je precies welke onderdelen je al goed kent en aan welke onderdelen je meer aandacht moet besteden. Door tijd te spenderen aan dit onderdeel, blijven de verkeerssituaties langer in je langetermijngeheugen. Daar heb je dus ook een stuk meer aan als je praktijkexamen gaat doen.
Praktijkexamen en theorie examen gaan hand in hand
Denk dus niet dat je met een 1-daagse theoriecursus snel je rijopleiding af kan ronden. Voor veel kandidaten is het theorie examen auto een grote hobbel die moeilijk te nemen is. Maar neem je goed tijd voor het theoretische deel, dan heb je vaak minder rijlessen nodig. Rijlessen zijn vaak een stuk duurder dan het herkansen van je theorie examen. Op die manier heb je meer kans van slagen voor je praktijkexamen en heb je minder rijlessen nodig. Bovendien heb je aan de autotheorie ook echt iets bij het autorijden en ben je goed op de hoogte van alle situaties. Zie je theorie examen daarom als je ontbijt: je mag het echt niet overslaan.
Laatst gewijzigd: 1 april 2024 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht