Het is nu onmogelijk om te slagen voor het theorie examen auto door trucjes te leren. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens haar is het leren van trucjes voor het theorie examen ‘oplichterij’.
Er zijn diverse bedrijven die nog eendaagse cursussen aanbieden om binnen één dag een aantal trucjes te leren om het theorie examen te halen. Van Nieuwenhuizen stelt dat dat echt onmogelijk is. Het examen is zodanig aangepast, dat men niet kan slagen zonder voor het examen te leren. Aanbieders die nu nog trucjes leren aan hun leerlingen, houden hun cursisten voor de gek, zegt van Nieuwenhuizen.
Trucjesopleiders
Kamerlid Roy van Aalst (PVV) had Kamervragen gesteld over hoe het mogelijk is dat er steeds weer gesjoemeld wordt met de theorie examens. Er zijn websites die aanbieden om leerlingen te leren hoe je het beste het theorie examen kunt omzeilen, in plaats van de theorie over de verkeersregels.
De minister is het niet met de mening van Van Aalst eens. Volgens Van Nieuwenhuizen is er veel veranderd aan het theorie examen auto, waardoor frauderen niet meer mogelijk is. De verkeersminister was vorige week nog bij het CBR in Schelluinen om de invoering van de Wet 2toDrive in te voeren. De minister heeft gezien dat het CBR behoorlijke verbeteringen heeft aangebracht in de theorie examens.
Van Nieuwenhuizen stelt dat het CBR de afgelopen jaren flink geïnvesteerd heeft in nieuwe examens, en dat daarvan inderdaad de effecten zichtbaar zijn. Adverteerders die aanbieden om leerlingen binnen één dag trucjes te leren, ‘houden hun klanten voor de gek’, stelt de minister.
Onderzoek
Uit berichten van vorig jaar bleek dat het gemakkelijk is om het theorie examen auto te halen. Dit kan door allerlei trucjes te leren, zoals bijvoorbeeld het herkennen van de manier waarop de vraag gesteld is. Daarop is het antwoord te voorspellen. Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen nam daarop maatregelen. Verder werd er een onderzoek ingesteld naar ongewenste voorspelbaarheden in het theorie examen auto. Wetenschappers stellen dat het onderzoek nu bijna niet te kraken is.
Het theorie examen auto van 2016 bleek gemakkelijk te kraken. Het examen kwam breed in het nieuws toen bleek dat malafide opleiders hun kandidaten enkel trucjes leerden. Het onderzoeksinstituut RCEC heeft daarop extra onderzoek gedaan. Het CBR paste daarop de vragen aan, er werden nieuwe vragen toegevoegd en bovendien werden de vraagvormen veranderd. Ten slotte voegde het CBR illustraties toe. Vorige week publiceerde het CBR het vervolgonderzoek. Er zijn wel een paar voorspelbaarheden in het theorie examen, maar die zijn niet ongewenst, zo stelt het onderzoeksinstituut. Bovendien zijn de voorspelbaarheden ook niet te gebruiken als ezelsbruggeltje. Men moet dus echt theorie examen leren alvorens het examen af te leggen.
Het CBR belooft het examen met regelmaat te laten onderzoeken.
Turbo-opleiders
Een grote ergernis van zowel Van Nieuwenhuizen als het CBR, is dat de turbo-opleiders in ons land blijven bestaan. In één ochtend krijgen leerlingen de examenstof uitgelegd. Dit gebeurt op rap tempo. De cursus gaat niet over verkeersregels, maar over het leren van trucjes om het theorie examen auto te halen. Dat terwijl de beste manier om succes te hebben op het examen, theorie examen oefenen is. De cursisten krijgen na de eendaagse cursus een aanmelding bij het CBR om nog dezelfde middag hun theorie examen te doen.
De rijschoolbranche is geërgerd door deze zogenaamde turbo-opleiders. Ook VRB-voorzitter Eric Bakker is daar ontevreden over. Hij stelt dat er in de praktijk mensen in de auto stappen die nog niet klaar zijn met de theorie, maar wel al hun certificaat hebben behaald. De instructeurs moeten dan in de auto nog uitleg geven over verkeersregels, terwijl die kennis al aanwezig had moeten zijn.
Laatst gewijzigd: 2 april 2018 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht