Het lukt steeds minder mensen om in één keer hun theorie examen auto te halen. Het slagingspercentage is al jaren erg laag, maar sinds de coronacrisis ligt het percentage nog veel lager. Daardoor is het voor veel kandidaten die voor het eerst een theorie examen auto afleggen erg moeilijk om dat met succes te doen. Het doen van het examen is nodig om het praktijkexamen auto af te kunnen leggen. Je mag namelijk pas afrijden als je eerst de theorie hebt behaald. Voor veel mensen raakt het rijbewijs daardoor steeds langer uit het zicht.
Theorie examen niet gemakkelijk
Het behalen van het theorie examen auto is niet gemakkelijk. Onterecht denken kandidaten vaak dat ze met de kennis van de verkeersregels hun examen wel zullen halen. Maar dat is ijdele hoop. De belangrijkste reden waarom kandidaten hun examen niet in één keer halen is dan ook overschatting van zichzelf en onderschatting van wat er op het examen wordt gevraagd. Het is daarom belangrijk om jezelf goed voor te bereiden op het theorie examen auto.
Dat kan onder meer door een online theorieboek aan te schaffen. Daarin vind je niet alleen tekst, maar ook foto’s en video’s. Zo’n theorieboek is een stuk interactiever dan het gebruik van een oud theorieboek van tien jaar geleden. Maar er zijn meer manieren om goed voorbereid naar het examen te komen.
Redenen waarom veel mensen falen voor het theorie examen auto
Er zijn verschillende redenen waarom veel kandidaten falen voor het theorie examen auto. Voorheen werd het examen op papier afgenomen of zat je klassikaal in een zaal waarmee je met een computerkastje het juiste antwoord moest geven. Maar beide manieren van het examen afnemen bleken in het verleden te gevoelig voor fraude. Om die reden begon het CBR met het digitaliseren van het examen en moet je deze op de computer afleggen. Toch is niet iedereen even handig met de computer en zorgt dat ervoor dat kandidaten vaak onbedoeld vragen leeg laten.
Maar dat is niet de enige reden waarom het theorie examen auto een groot struikelblok is. Het examen is de afgelopen jaren namelijk ook daadwerkelijk moeilijker geworden. Dat komt onder meer doordat de verkeersregels flink zijn veranderd. Doordat de verkeersregels lastiger zijn geworden, is het examen ook pittiger geworden. Je krijgt als kandidaat ook steeds vaker vragen over wat je in bepaalde situaties moet doen. Bijvoorbeeld bij het rijden met gevaarlijke stoffen. Dat zijn situaties die je als doorsnee bestuurder van een personenauto niet vaak mee zult maken, maar die wel getoetst worden. Daarom zijn er dan ook veel kandidaten die zakken voor het onderdeel gevaarherkenning. Dat onderdeel is juist het belangrijkste onderdeel van het examen. De afgelopen jaren is er ook meer aandacht gekomen voor duurzaam rijden. Ook om die reden werd het examen moeilijker.
Slagingspercentage daalt al jaren
Het gevolg van al die veranderende regels en moeilijkere auto theorie examen is dat minder kandidaten het voor elkaar krijgen om in één keer hun theorie examen auto te behalen. Dat is zonde, want het kost tijd en geld om het examen opnieuw te doen. Voor rond de 40 euro maak je het examen. Dat betekent dat de kosten al snel op kunnen lopen tot meer dan 100 euro als je een paar keer ongeluk hebt. Bovendien heeft het CBR een afkoelperiode ingebouwd tussen ieder examen, zodat je meer de tijd neemt om je goed voor te bereiden op een herkansing.
Herkansing theorie examen auto voorbereiden
Wil je je herkansing voor het theorie examen auto goed voorbereiden? Dat kan allereerst door de stof nog eens door te nemen aan de hand van het online theorieboek. Maar daarnaast is het ook mogelijk om een gratis oefenexamen te maken. Op die manier kun je alvast gewend raken aan de methode van vragen stellen van het CBR. Wellicht was je daardoor de eerste keer wat overdonderd. Nu je weet hoe de vragen er ongeveer uitzien, kun je op je gemak het examen gaan maken. Maar als je graag wilt weten welke onderdelen meer tijd en aandacht nodig hebben, kun je daarvoor de betaalde oefenexamens auto maken. Zo krijg je precies te zien wat het antwoord wel had moeten zijn en welke onderdelen je al goed beheerst.
Laatst gewijzigd: 15 mei 2023 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht