Het CBR heeft bezoek gekregen van de Zwitserse variant van het CBR. De delegatie bracht een bezoekje aan een CBR-locatie in Eindhoven. De Association des Services des Automobiles (ASA) is het Zwitserse CBR en wilde in Nederland komen bekijken hoe het theorie examen auto er in ons land uitziet. Volgens de ASA is er nog veel te leren van hoe het examen in Nederland werkt, omdat het examen zich hier op ‘Champions League’-niveau bevindt. De Zwitsers zijn van plan om een nieuw theorie examen in te voeren dat sterk lijkt op het Nederlandse model.
Nieuw theorie examen auto voor de Zwitsers
In Zwitserland is het Zwitserse ‘CBR’ al tijden bezig om een nieuw theorie examen auto vorm te geven. Daarbij willen de Zwitsers vooral kijken naar het onderdeel gevaarherkenning. Dat is het onderdeel dat in Nederland het meest gevreesde onderdeel van het examen is. De meeste kandidaten die niet in één keer hun auto theorie weten te halen, struikelen over het onderdeel gevaarherkenning. Omdat in Nederland dit onderdeel zwaar weegt, wil de Zwitserse ASA kijken of het onderdeel ook in het Zwitserse examen kan worden uitgevoerd.
Volgens de delegatie van ASA zitten we in Nederland op ‘het niveau van de Champions League’ als het gaat om gevaarherkenning op het examen. De Zwitserse variant van het CBR wil dan ook hetzelfde niveau gaan volgen, zo zeggen een paar medewerkers van de ASA tijdens een werkbezoek aan het CBR.
Zwitserse rijopleiding
De Zwitserse rijopleiding ziet er anders uit dan in Nederland. Ieder land mag namelijk zelf weten hoe de rijopleiding eruitziet. Daardoor kan het voorkomen dat het in Nederland moeilijker en duurder is om een rijbewijs te halen dan bijvoorbeeld in Zwitserland. In Nederland werd er eerder al een proef gedaan waarbij 17-jarigen onder begeleiding van hun ouders of een rijschool al mochten beginnen met leren autorijden. Dat voorbeeld hebben de Zwitsers ook gevolgd. Sinds anderhalf jaar geldt de regeling ook in dat land.
Ook in Zwitserland blijkt dat het vroeger beginnen met autorijden leidt tot betere resultaten. Wel is het slagingsniveau van het praktijkexamen gelijk gebleven. In Zwitserland ligt het slagingspercentage veel hoger dan in Nederland. In het land slaagt 66 procent van de kandidaten dat voor het eerst een auto praktijkexamen aflegt, meteen in één keer. In Nederland is het slagingspercentage al jaren erg laag en daalt deze steeds verder.
Andere rijervaring
Het grootste voordeel van de ASA is dat de Zwitserse bestuurder langer de tijd heeft om te leren rijden. Daardoor hebben de leerlingen van de rijopleiding veel meer ervaring met rijden tijdens verschillende jaargetijden. Zo leer je daar niet alleen te rijden in de zomer, maar ook in de herfst of in de winter. Het Zwitserse CBR adviseert bovendien dat je pas voor het rijexamen kunt gaan als je meer dan 3000 kilometer hebt gereden.
Andere manier van examineren
De Zwitsers komen niet alleen de kunst afkijken van het Nederlandse CBR als het gaat om gevaarherkenning op het theorie examen auto. Het CBR is ook geïnteresseerd in hoe de Zwitserse collega’s het examen afnemen. In Zwitserland ligt het slagingpercentage voor het theorie examen B tussen een jaloersmakende 75 en 80 procent. In Nederland ligt dat percentage veel lager met een maximum van rond de 40 procent.
Er bestaat een groot verschil in de manieren waarop het CBR en de Zwitserse ASA het theorie examen afnemen. Volgens het CBR hebben politieke keuzes ermee te maken dat het examen in ons land een stuk lastiger is. Dat komt bovendien ook door wat er in Nederland gebeurd is als het gaat om ongelukken en andere gebeurtenissen. Door werkbezoeken worden de examens regelmatig tegen het licht te houden. Het doel van het CBR en de ASA is dat de kwaliteit van de examens in beide landen omhoog gaat, maar het CBR stelt ook dat het ‘soms even leuk is om een kijkje in de keuken van de ander te nemen.’
Theorie examen voorbereiding
In Nederland ligt het slagingspercentage voor het theorie examen auto fors lager dan in Zwitserland. Om deze reden doe je er goed aan je voor het examen goed voor te bereiden. Met online auto theorie leren krijg je meer kennis van de gevraagde lesstof op het echte examen. Door een gratis theorie examen te oefenen kun je bovendien alvast een beeld krijgen van welke vragen je ongeveer op het echte examen kunt verwachten.
Laatst gewijzigd: 20 november 2023 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht