CBR neemt 1,7 miljoen theorie examens af, slagingspercentages gelijk
Het CBR nam vorig jaar (2023) 1.704.881 examens in totaal af. Daarvan was het grootste deel theorie examens. Het gaan dan om examens zoals het theorie examen auto, brommer of motor. Het aantal praktijkexamens was met bijna 755.000 examens in de minderheid. Als je alle examens die het CBR in 2023 afnam bij elkaar optelt, kom je op minder examens uit dan in het jaar 2022. Het slagingspercentage bleef over het algemeen gelijk.
Voornamelijk theorie examens afgenomen
Er is vooral veel vraag naar het theorie examen. Steeds meer Nederlanders willen een theorie examen auto, motor of theorie examen bromfiet afleggen. Dat is ook wettelijk verplicht. Je dient namelijk eerst je theorie te hebben gehaald, voordat je een praktijkexamen af mag leggen. Dat het aantal praktijkexamens lager ligt dan het aantal afgenomen theorie examens, heeft waarschijnlijk met de geldigheid van het theoriecertificaat te maken. Het is voor kandidaten die geslaagd zijn mogelijk om binnen 1,5 jaar na het behalen van het certificaat het praktijkexamen af te leggen.
Dat betekent in de praktijk dat een deel van de praktijkexamens buiten de cijfers over 2023 vallen. Een van de belangrijkste zaken om naar te kijken bij het jaarverslag van het CBR, is het slagingspercentage. Deze steeg licht of bleef gelijk. Toch zijn de percentages over het algemeen nog slecht.
Minder examens dan vorig jaar
Uit cijfers van het jaarverslag van het CBR blijkt dat er in 2023 minder examens werden aangevraagd dan het jaar ervoor. Als je zowel theorie- als praktijkexamens bij elkaar optelt, blijkt dat het CBR dit jaar 59.000 examens minder heeft afgenomen. Verder werden er ook nog meer dan 750.000 aanvragen voor medische geschiktheid in behandeling genomen. Er werd bijna 10.000 keer een onderzoek naar rijgeschiktheid gestart. En meer bijna 31.000 mensen werden onder invloed van de weg geplukt door de politie of vertoonden gevaarlijk rijgedrag, waar het CBR wel van moest weten.
Slagingspercentages blijven gelijk
Ieder jaar laait bij het publiceren van de jaarcijfers van het CBR de discussie over slagingspercentages weer op. Ook dit jaar is het weer interessant om er aandacht aan te bestelen. Hierbij geldt dat zowel voor het theorie examen als het praktijkexamen in iedere categorie het slagingspercentage iets is gestegen of gelijk is gebleven. Toch blijkt dat met name de theorie examens nog steeds ronduit beroerd worden gemaakt.
Het slagingspercentage voor het theorie examen A steeg na 47 naar 54 procent. Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent. Ook het bromfiets theorie examen werd beter gemaakt. Zo slaagt nu 45 procent van de kandidaten. Een jaar eerder was dat nog 43 procent. De slagingspercentages voor het praktijkexamen bleek over het algemeen stabiel. Maar met name de theorie examens worden nog steeds slecht gemaakt.
Oorzaken slechte slagingspercentages
Er zijn al jaren zorgen over de slechte slagingspercentages bij met name het theorie examen auto en het theorie examen brommer. Het is dan ook een van de redenen waarom er regelmatig onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van de slechte slagingspercentages. Het slagingspercentage wordt gebruikt om aan te geven hoeveel procent van de kandidaten dat voor het eerst het theorie examen auto doet, er in één keer voor weet te slagen.
De oorzaak van het slechte slagingspercentage lijkt vooral overschatting te zijn. Het CBR stelt dat veel kandidaten denken dat ze er met wat kennis over algemene verkeersregels wel komen. Daarnaast gaat het vaak om luiheid. Doordat men denkt gemakkelijk te slagen, wordt er vaak maar weinig geleerd. Dat terwijl het theorie examen auto leren de beste manier is om je voor te bereiden op het komende examen.
Mogelijke oplossingen voor slagingspercentage
Er zijn verschillende oplossingen om het slagingspercentage op te vijzelen. Dat kan onder meer door het gratis theorie examen auto te maken. Op deze manier weet je als kandidaat of je geslaagd zou zijn voor het echte examen. Verder zijn er betaalde examens waarbij je ook kunt zien welke onderdelen je nog beter moet leren. De politiek zet zelf ook stappen. Zo mag je straks pas examen doen, als je rijlessen hebt gehad. Nu is dat nog niet verplicht. In ieder geval moet er een omslag in de mentaliteit van kandidaten komen. Aan de hand van voorlichting probeert het CBR om kandidaten erop te wijzen dat een goede voorbereiding erg belangrijk is.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht