Cijfers en feiten over het theorie examen
Om de meeste kans te maken om te slagen voor het theorie examen auto, is een goede voorbereiding erg belangrijk. Ruim de helft van de kandidaten komt er niet in een keer doorheen. In verreweg de meeste gevallen onderschatten kandidaten de moeilijkheid van het examen, waardoor zij te weinig oefenen voor het auto theorie examen.
Daarom is het belangrijk te weten hoeveel procent van de kandidaten er slaagt, welke soorten vragen er zijn en waar je op moet oefenen. Ook geven we inzicht van wat er de afgelopen jaren zoal veranderd is aan het theorie examen. Dan kun je straks zonder problemen het examen halen.
Het theorie examen is veranderd
In de loop der jaren is het auto theorie examen namelijk nogal veranderd. Sinds juli 2017 heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) het examen flink veranderd. Het verbeterde examen heeft een aantal voordelen voor de kandidaat. Zo krijgt de kandidaat in ieder geval meer tijd en heeft hij de mogelijkheid vragen digitaal te markeren. Op die manier kun je vragen ‘open laten’, net als bij een tentamen. Het is dus mogelijk eerst de vragen die je wel weet te beantwoorden en de moeilijkste vragen op het einde te beantwoorden. Vergeet niet de vragen allemaal van een antwoord te voorzien, want anders kost dit punten.
Met het markeren van de vragen is het ook mogelijk door het examen te bladeren. Dan weet je welke vragen er komen en welke je gemakkelijk kunt beantwoorden. Let op: het is niet mogelijk op het onderdeel gevaarherkenning door de vragen te bladeren. Wel is het mogelijk (behalve bij gevaarherkenning) antwoorden te veranderen of vragen volledig over te slaan. Er is sinds de introductie van deze nieuwe functies een kleine stijging te zien in het slagingspercentage.
Nieuwe vraagsoorten
Wie al eens theorie examen auto gedaan heeft, komt erachter dat er nieuwe soorten theorievragen in het examen te vinden zijn. Vanaf 1 januari dit jaar zijn er nieuwe vraagsoorten toegevoegd, zoals de sleepvraag en de hotspotvraag. Het CBR blijft de examens steeds weer door ontwikkelen, wat betekent dat er continu nieuwe vragen worden toegevoegd. Daarmee kan ook voorkomen worden dat fraudeurs met het examen aan de haal gaan. In het verleden waren er aanbieders van cursussen die de vragen vooraf al hadden ingezien en daardoor hun cursisten de antwoorden uit het hoofd lieten leren. Eendaagse cursussen zijn dan ook zeker niet aan te bevelen. Doordat iedereen nu een ander theorie examen auto krijgt met andere vragen, werken deze cursussen amper nog.
De vragen bevatten bovendien meer illustraties en minder tekst. Daardoor is het examen ook goed te doen voor mensen die moeite hebben met zich te concentreren of lezen. Tenslotte gebruikt het CBR nu bewegend beeld. Daarvan wordt onder meer gebruikgemaakt bij de sleepvraag en de hotspotvraag.
Bij de sleepvraag is het de bedoeling dat je een vinkje naar het juiste antwoord in de afbeelding sleept. Bij een hotspotvraag moet de deelnemer antwoord geven op de vraag door op de juiste afbeelding te klikken.
Deze vragen worden het vaakst fout beantwoord
De meeste vragen die fout worden beantwoord, gaan over de plaats op de weg, voorsorteren en de toestand van de eigen auto. Een op de vier vragen daarover wordt fout beantwoord. Ook vragen over de plaats op de weg gaan vaak fout: een op de vijf weet niet het juiste antwoord te geven.
Vragen over de toestand van de bestuurder worden het vaakst goed beantwoord.
Slagingspercentage
Doordat er soms te licht gedacht wordt over hoe zwaar het theorie examen auto is, wordt er te weinig geoefend. Het slagingspercentage is dan ook al jaren erg laag. In het eerste kwartaal van 2017 haalde bijna 43 procent het theorie examen. In het tweede kwartaal liep het slagingspercentage met twee procentpunt terug. Een kwartaal later haalde bijna 44 procent het auto theorie examen. Dat heeft er mee te maken dat er toen nieuwe vragen werden geïntroduceerd.
Het CBR vindt het slagingspercentage al jaren te laag en wil daarom de examens steeds zo aanpassen, dat het voor de kandidaat gemakkelijker wordt om de vraag te begrijpen. Het gaat hier dus niet om het maken van makkelijkere vragen. Wie extra tijd nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld dyslexie heeft, of de inzet van een tolk nodig heeft, kan deze aanvragen via MijnCBR.
Waneer ben ik geslaagd
De vraag wanneer iemand geslaagd is voor het theorie examen, komt vaak voorbij. Daarom geldt: er worden 25 vragen over gevaarherkenning gesteld. Daarvan moeten er tenminste 13 goed zijn. De andere vragen gaan over verkeersregels en verkeersinzicht. Dat zijn er 40, waarvan er tenminste 35 of meer goed moeten zijn.
Theorie examen oefenen
Zoals hierboven beschreven: ruim de helft van alle kandidaten die het theorie examen auto doet, slaagt niet in een keer. Daarom is het belangrijk gratis theorie examen auto te oefenen. Door te oefenen krijg je inzicht van welk soort vragen het CBR stelt. De vragen zijn namelijk gebaseerd op de methode van het CBR. Bovendien is ook het lay-out hetzelfde, zodat de kandidaat straks alvast weet waar alle knoppen staan en waar die voor dienen. Op die manier is de kans om het examen in een keer te halen, het grootst.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht