Kennis van auto theorie examen ver weggezakt
Wellicht heb je net je theorie examen auto gedaan, of is het alweer dertig jaar geleden. Maar in ieder geval weten de meeste Nederlanders het er niet goed van af te brengen. We kennen de verkeersregels maar matig, zo blijkt uit de ANWB Fietsquiz en het ANWB Herexamen. Aan de fietsquiz deden 18.000 deelnemers mee, aan het Herexamen zo’n 50.000 deelnemers. De resultaten zijn behoorlijk teleurstellend: we zijn gezakt als een baksteen. En niet zo’n beetje ook, want 97 procent van de Nederlanders zou gezakt zijn voor het examen van het CBR. Bijna negen op de tien fietsers kent de belangrijkste regels niet.
Teleurstellend theorie examen auto
Fietsers brengen het er dus al niet al te best van af, maar dat geldt ook voor automobilisten. Het ANWB Herexamen lijkt qua methode op de methode die het CBR hanteert voor auto theorie examens. Ook daar blijkt er flink wat werk aan de winkel. Ongeveer de helft van de kandidaten zou nu niet slagen voor het theorie examen auto. Het zijn overigens niet de jongeren die het er beroerd van af brengen. Uit het onderzoek blijkt dat vooral deelnemers ouder dan 60 jaar een slechte kennis van de auto theorie examen hebben.
Dat vooral ouderen teleurstellend scoren, is minder raar dan op het eerste gezicht lijkt. Veel ouderen kregen toen zij hun rijbewijs haalden, te maken met andere verkeersregels en auto theorie examen dan als je nu examen zou doen.
Statistieken over auto theorie examen
De resultaten uit het onderzoek van de ANWB, komen overeen met de slagingspercentages van het CBR. Van de kandidaten die voor het eerst theorie examen auto doen, weet maar 42 procent te slagen. Op het ANWB Herexamen scoort ongeveer de helft een voldoende. Het examen bestond uit 20 vragen over gevaarherkenning en kennis. Daarvan werden er gemiddeld 5 vragen onjuist beantwoord.
Kennisvragen werden een stuk beter gemaakt: zo’n 84 procent van de deelnemers wist het juiste antwoord te geven. Bij gevaarherkenning is dat met 67 procent een stuk minder. Met name ouderen boven de 60 jaar scoren slechter. En mensen die boven de 80 zijn, scoren het slechtst. Zij weten maar 14,5 vraag goed te beantwoorden.
Zorgelijke ontwikkeling
Voor veel mensen kan het auto theorie examen oefenen dus geen kwaad. Want er moet nodig iets gebeuren aan de kennis over het verkeer. Dat vindt ook de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener. Hij noemt het een zorgelijke ontwikkeling. Tegelijkertijd begrijpt hij wel dat sommige verkeersregels niet altijd voor iedereen toepasbaar zijn.
Ook Veilig Verkeer Nederland zegt in een reactie tegen de ANWB dat voor hen de resultaten van de test geen verrassing zijn. Volgens de belangenvereniging is de verkeerskennis van veel fietsers en automobilisten ver onder de maat. De helft van de deelnemers zou niet slagen voor het theorie examen auto. Om deze reden vindt Veilig Verkeer Nederland dat er structurele verbeteringen nodig zijn aan de kennis over verkeersinzicht. De kennis over het verkeer zou na een aantal jaren weer flink wegzakken. Daarnaast worden er ook steeds weer nieuwe regels geïntroduceerd. Onder meer het CBR past regelmatig de vragen voor het auto theorie examen aan.
Problemen met gedrag
De ANWB zelf wijst er wel op dat de helft van de deelnemers is gezakt voor het auto theorie examen, maar dat enige nuance wel nodig is. Voor veel mensen is het niet mogelijk om alle verkeersregels tot in detail te kennen. Het is een natuurlijk verschijnsel dat de kennis na een aantal jaren wegzakt. Bij de ongevalscijfers blijkt niet de ontbrekende kennis van het verkeer het probleem, maar het toepassen van de regels.
Het blijkt dat Nederlandse verkeersdeelnemers niet zo zeer een kennisprobleem hebben, maar een gedragsprobleem. Daarom wordt er ingezet op campagnes en probeert de politie beter te handhaven. De politie wijst er tegenover de ANWB op dat de meeste mensen zich simpelweg niet aan de regels houden, terwijl ze de regels wel kennen. Het gaat dan onder meer om rood licht negeren, rijden met te hoge snelheid of rijden onder invloed. Dat heeft volgens de politie weinig met kennis van zaken te maken. Toch kan het gratis oefenexamen auto theorie maken geen kwaad. Zo blijf je op de hoogte van de laatste stof rondom de verkeersregels en bereid je je goed voor, als je het examen nog moet afleggen.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht