Het theorie examen dilemma: remmen, loslaten of niets doen?
Het is voor velen een doorn in het oog: het theorie examen dilemma. Iedereen die weleens theorie examen auto gedaan heeft, weet dat hij vragen over gevaarherkenning krijgt. Gevaarherkenning is dan ook meteen het lastigste onderdeel dat het zwaarst meeweegt.
Goed theorie examen auto oefenen is daarom erg belangrijk. We gaan deze keer dieper in op de theorie en het eeuwige dilemma: remmen, loslaten of niets doen?
Remmen, loslaten of niets doen?
Gevaarherkenning is het belangrijkste onderdeel als je het theorie examen auto aflegt. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je weet wanneer er gevaar dreigt en ook weet wanneer je niets hoeft te doen. Daarnaast is er een andere optie: gas loslaten. Veel kandidaten hebben moeite met het beantwoorden van deze keuzevragen. Daarom hebben we de belangrijkste tips voor het succesvol afronden van het onderdeel gevaarherkenning op een rij gezet.
Er zijn een paar belangrijke ezelsbruggetjes, zodat de keuze tussen remmen, gas loslaten of niets doen een stuk gemakkelijker wordt.
Remmen
Remmen doe je in bepaalde situaties, wanneer er sprake is van zwakkere of instabiele mede-deelnemers. Bijvoorbeeld als er een tegenligger aankomt op een smalle weg. Of als er werkzaamheden op de rijbaan zijn. Remmen doe je ook als je wilt inhalen en tegenliggers wilt passeren. Bij een gevaarlijke kruising ben je ook verplicht te remmen.
Je dient dus altijd het verkeersbeeld te beoordelen. Zo kun je te maken krijgen met een druk woon- of winkelgebied of bij een school. Remmen is dan noodzakelijk, omdat je bijvoorbeeld niet weet of er opeens kinderen de weg over zullen steken. Remmen bij een file of een stremming is ook verplicht.
Gas loslaten
In sommige andere gevallen hoef je niet meteen op de rem te springen. Gas loslaten is dan voldoende. Gas loslaten doe je in een situatie die je niet helemaal vertrouwt. Als je het gevoel hebt dan je de situatie niet helemaal in de hand hebt, maar wel goed kan overzien, kun je het beste gas loslaten.
Daarvoor zijn er wel twee voorwaarden: er mag geen direct gevaar zijn, want dan moet je remmen. De andere voorwaarde is dat je je snelheid aanpast aan de situatie.
Niets doen
De laatste optie is niets doen. Dat lijkt misschien een rare optie bij het theorie examen auto, maar dit kan wel degelijk het juiste antwoord zijn. Soms is niets doen de beste oplossing om te reageren op een situatie. Als je de situatie goed kunt overzien en er geen sprake is van direct gevaar, bijvoorbeeld. Je moet dan wel voldoende tijd hebben om een handeling alsnog uit te kunnen voeren. Natuurlijk mogen er geen grote snelheidsverschillen zijn, omdat er dan alsnog een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Je dient als je kiest voor de optie ‘niets doen’ altijd een uitwijkmogelijkheid te hebben. Anders is het verstandiger gas los te laten.
Theorie examen auto oefenen
Sommige eendaagse cursussen zeggen je volledig klaar te kunnen stomen voor het onderdeel gevaarherkenning. Wij raden je aan dat niet te doen. Het beste kun je eerst theorie examen auto leren en vooral te focussen op het onderdeel gevaarherkenning.
Denk je voldoende te begrijpen wanneer je moet remmen, gas loslaten of niets doen? Test dan je kennis eens uit door theorie examen auto oefenen en zo te zien of je het onderdeel voldoende beheerst. Ga daarna verder met het volgende onderdeel: de verkeersregels. Alleen het onderdeel gevaarherkenning leren en oefenen is dus niet voldoende. Bij het echte theorie examen auto wordt van je verwacht dat je gevaar kunt herkennen, maar ook beslissingen kan nemen die in lijn zijn met de verkeersregels.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht