Dit zijn de verschillen tussen je auto theorie examen en motor theorie
Je hoort het vaak als frustratie van kandidaten voor het motor theorie examen die al een rijbewijs hebben: “Ik ken de verkeersregels toch?” Maar toch is de inhoud van een auto theorie examen niet te vergelijken met die van de motor theorie. Hoewel bij het autorijden het rijden vrijwel vanzelf gaat en je niet steeds meer bewust alle verkeersregels in je gedachten hoeft te verhalen, is het toch nodig om voor je motorrijbewijs weer apart een theorie examen te doen en uiteindelijk af te rijden. Hoewel de regels vrijwel hetzelfde zijn, zijn er namelijk ook verschillen.
Waarom je toch een motor theorie examen moet doen
Heb je al een autorijbewijs? Dan moet je toch om een motorrijbewijs te halen, weer opnieuw een theorie examen motor en een praktijkexamen afleggen. Want er zijn wel verschillen en daarom is voor iedere automobilist het halen van een motorrijbewijs nog steeds een uitdaging. Wat is er hetzelfde en wat verschilt er precies?
Natuurlijk is het zo dat de verkeersregels voor iedereen hetzelfde zijn. Maar dat betekent niet dat je ook op dezelfde manier moet handelen. Zo is een automobilist uiteraard iets minder kwetsbaar dan een motorrijder. Om deze reden is het ook nodig om op een andere manier te reageren. Voorrang en verkeersborden zijn natuurlijk wel hetzelfde, maar er zijn ook verschillen als het gaat om regels die specifiek voor motorrijders gelden. Daarnaast komen motorrijders ook vaak in andere situaties terecht dan automobilisten. Denk bijvoorbeeld aan hoe je een bocht neemt, wat je moet doen als je met je vrienden gaat motorrijden en welke kleding je wettelijk gezien moet dragen.
Het examen zelf is ook anders
Goed om te weten: het motor theorie examen leren is nog steeds nodig, ook als je het theorie examen auto nog maar net hebt gehaald. Want de inhoud en vragen van de examens zijn namelijk net even anders. De verkeersregels zijn hetzelfde, maar er zijn ook vragen die specifiek gaan over het besturen van een motor. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat je plek op de weg is als je op een motor rijdt. Zo moet je weten in welke situaties je wel of niet mag inhalen, terwijl je die situatie als automobilist niet of bijna niet tegen zal komen.
Een voorbeeld: mag je als motorrijder tussen de auto’s door manoeuvreren? Als automobilist kun je dit niet doen, maar als motorrijder heb je de mogelijkheid wel omdat je een stuk minder ruimte op de weg inneemt. Het is in ieder geval een bron van ergernis onder automobilisten, terwijl de wetgever niet zegt dat dit expliciet verboden is.
Daardoor krijg je ook andere vragen op je theorie examen motor dan je zal verwachten op je auto theorie examen. Daarom heeft de wet verplicht dat je voor beide voertuigen apart examens moet doen. Vanaf 1 mei 2024 moet je bovendien eerst je theoriecertificaat hebben gehaald, voordat je een praktijkexamen motor mag boeken.
Theorie examen motor is lastiger
Als je dacht dat de auto theorie al lastig was, dan kun je je beter maar goed voorbereiden op het theorie examen motor. Want dit examen is nog een tikkeltje lastiger. Het examen kent namelijk 50 vragen en 2 testvragen. De eis van het CBR is dat je minimaal 41 vragen goed moet hebben, voordat je slaagt voor het examen. Het theorie examen duurt 30 minuten. Voor het theorie examen kun je eventueel ook extra tijd vragen. Daarnaast kun je een individueel begeleid examen aanvragen. Dan heb je 45 minuten de tijd.
Het motor theorie examen kent ook andere onderdelen dat het auto theorie examen. Zo heb je bij de motorvariant alleen vragen over verkeersinzicht en de verkeersregels. Je dient je goed voor te bereiden door bijvoorbeeld gratis motor oefenexamens te maken. Want 55 procent van de kandidaten weet niet voor de eerste keer te slagen. Dat heeft er alles mee te maken dat het examen erg lastig is.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht