Wat kunnen het Nederlandse CBR en de Tsjechische van elkaar leren over auto theorie?
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) krijgt regelmatig collega’s uit andere landen over de vloer in de vorm van een werkbezoek. Onlangs was er een Tsjechische delegatie op bezoek, om meer te leren over hoe in Nederland zowel de praktijkexamens als de theorie examens geregeld zijn. De delegaties proberen van elkaar te leren, door hun meningen uit te wisselen en te laten zien hoe beide partijen de examens in hun land geregeld hebben. Ook van de Tsjechische evenknie van het CBR kan het Nederlandse CBR nog het een en ander leren. Want de manier waarop de theorie examens worden ingevuld, is voortdurend in beweging.
Leren van Tsjechische auto theorie examens
Een delegatie van het ministerie van Transport was ondanks op bezoek bij het CBR in Rijswijk. De bedoeling was om te inspireren, maar ook om kennis en ervaringen te delen. Uiteindelijk leren de partijen weer van elkaar, waardoor de rijexamens worden verbeterd en de wereldwijde verkeersveiligheid kan worden verbeterd. Tijdens het werkbezoek kreeg het Tsjechische bezoek onder een rondleiding door de praktijkexamenlocatie en daar waar het allemaal begint: in de ruimte waar theorie examens worden afgelegd.
Het Nederlandse CBR kan nog flink wat leren van hoe het theorie examen auto in Tsjechië er aan toe gaat. Ook in Tsjechië moeten kandidaten genoeg weten van de verkeersregels en met name gevaarherkenning. Gevaarherkenning is het struikelpunt van veel kandidaten die in Nederland het theorie examen auto afleggen. Juist om die reden is het slagingspercentage zo laag.
Verschillen tussen Nederlandse en Tsjechische theorie examens auto
Er zijn ook wat verschillen als het gaat om de manier van examineren bij bijvoorbeeld het theorie examen auto. In zowel Nederland als Tsjechië is het onderdeel gevaarherkenning vaste prik bij het theorie examen. Maar in Tsjechië gaat het er iets anders aan toe dan in Nederland.
In Nederland moeten we het vooral doen met statische plaatjes en tekeningetjes, die situaties aangeven. Het is dan aan de kandidaat om aan te geven wat de juiste beslissing is per situatie. Het onderdeel bestaat in Nederland uit 25 vragen. Daarvan moet je er 13 of meer goed beantwoorden. Maar het kan lastig zijn om je voor te stellen wat er precies bedoeld wordt. Inmiddels is het CBR een proef begonnen met bewegende beelden bij de theorievragen en dat is zeker niet voor niets. In Tsjechië worden al een tijdje bewegende beelden en real-life scenario’s gebruikt in de examens. Dat werkt voor de Tsjechische kandidaten vaak een stuk beter.
Meer leren van internationale collega’s
Het CBR gaat regelmatig zelf op werkbezoek of krijgt bezoekers uit het buitenland over de vloer. Vorig jaar september kwam de Zwitserse evenknie van het CBR daar nog naar Eindhoven om meer te leren van de Nederlandse theorie examens. Het Zwitserse CBR zei eerder al dat onze examens op ‘Champions League’-niveau is. Daarom willen veel landen leren van. Nederland.
Maar dat betekent niet dat er geen ruimte voor verbetering is voor de Nederlandse examens. Het CBR wil vooral de manier van het examineren de komende jaren aanpakken. Want het slagingspercentage is met 42 procent erg laag in vergelijking met andere Europese landen. Zeker als je dat percentage afzet tegen het Zwitserse slagingspercentage. Daar slaagt 75 tot 80 procent van de kandidaten in één keer voor de autotheorie. Een behoorlijk verschil en dus is er werk aan de winkel voor het CBR om dat percentage omhoog te krijgen.
Betere voorbereiding voor hoger slagingspercentage auto theorie
Het betekent niet dat de auto theorie examens in andere landen een stuk gemakkelijker zijn dan in Nederland. Over het algemeen zijn er veel Nederlandse kandidaten die zichzelf overschatten als het gaat om het afleggen van de theorie examens. Er is een algemene misvatting dat je als kandidaat wel slaagt voor het examen, als je maar voldoende weet van de verkeersregels. Dat terwijl er nog veel meer bij komt kijken.
Er zit dan ook niets anders op dan auto theorie examen leren via een methode als het online theorieboek. Daar heb je echt wat aan en de stof blijft langer hangen, waardoor je ook gemakkelijker rijlessen kunt volgen en beter afrijdt. Er worden ook eendaagse cursussen aangeboden, maar deze bieden vaak niet voldoende informatie om echt veilig te kunnen rijden. Als je dus snel je rijbewijs wil halen, doe je er goed aan om je echt in te zetten voor het leren van de theoriestof, zodat je ook de praktijk sneller zal behalen.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht