Zo goed mogelijk theorie examen leren
Leren voor het theorie examen; het is misschien niet het leukste klusje, maar het resultaat is lonend. Na een paar maanden flink inzetten op het leren van het examen en het volgen van rijlessen heb je uiteindelijk het felbegeerde roze pasje in handen. Maar voordat het zover is, moet je eerst auto theorie examen en praktijkexamen doen.
Uit de slagingspercentages over het afgelopen jaar blijkt dat het doen van het examen nog best tegenvalt. Slechts 42 procent van de deelnemers weet in één keer te slagen. In dit artikel gaan we in op welke manieren je kunt leren voor het theorie examen en wat de beste manier is, met de meeste kans op slagen. Daarom bespreken we eerst een aantal mogelijke manieren om de auto theorie te leren. Dit kan bijvoorbeeld op de ouderwetse manier; door een rijinstructeur de lessen te laten geven. Dit kost vaak meer rijlessen en bovendien extra geld. Natuurlijk kun je ook naar de boekenwinkel gaan en een theorieboek voorzien van tekst en illustraties kopen. Daarnaast bieden rijscholen theoriecursussen aan. Maar wie geld wil besparen, is waarschijnlijk meer geïnteresseerd in het online theorie leren en vervolgens de theorie-examens oefenen.
De ouderwetse manier
De ouderwetse manier is een theorieboek kopen. Deze theorieboeken zijn doorgaans voorzien van tekst en illustraties. Een theorieboek is vaak nog best prijzig en bovendien is het soms moeilijk leren met een dergelijk boek. Bij het oefenen van de vragen staan de antwoorden vaak achterin het boek, waardoor je voortdurend terug moet bladeren. Uiteindelijk is het leren uit een boek niet erg leuk en ontspannend. Veel mensen ervaren het gevoel dat ze iets ‘moeten leren’, omdat het boek voor hen ligt. Ze dwingen zich vaak een compleet hoofdstuk te leren, maar nemen niet tussendoor even pauze. Dat terwijl tussendoor pauzeren de effectiefste manier is om het theorie examen te leren.
Daar is een eenvoudige reden voor; wie even pauzeert, kan namelijk tussentijds nadenken over wat hij net gelezen heeft en zich afvragen of hij de stof begrijpt. Begrijp je de stof nog niet helemaal, lees dat onderdeel dan later nog eens. Blijf niet te lang hangen bij een bepaald begrip of hoofdstuk, maar stel dit uit naar later. Een boek is helaas vaak aan verandering onderhevig en daardoor komt het vaak voor dat het boek niet meer actueel is met de meest recente verkeersregels. Om die reden is een fysiek theorieboek kopen niet altijd de beste keuze.
Een andere manier is het inschakelen van een rijschool. Er zijn diverse rijscholen die klassikale opleidingen bieden. Bovendien is het ook mogelijk privéles te krijgen. De rijinstructeur legt dan uit hoe het zit met de verkeersregels. Kortgezegd krijg je dus alle informatie uitgelegd die normaal gesproken terug te vinden is in de auto theorie. Dat lijkt op sommige vlakken wellicht overbodig, maar deze mogelijkheid is ook nog eens prijzig. Doorgaans betaal je per les een bedrag, waardoor deze methode aardig in de kosten kan lopen. Om die reden is deze manier wellicht niet de beste en zeker niet de goedkoopste manier om het theorie examen met een voldoende af te sluiten.
Theoriecursus?
Er bestaan ook rijscholen die een theoriecursus aanbieden. Sommige van deze scholen adverteren online met een eendaagse of meerdaagse cursus. Dit houdt in dat je een of meerdere dagen naar ‘school gaat’, waarbij de theorie – als het goed is – uitgelegd zou moeten worden. Bij de eendaagse cursus krijg je in een ochtend alles te horen over verkeersregels en gevaarherkenning. Deze methode lijkt ideaal; een ochtend lessen en vervolgens klaargestoomd het theorie examen maken.
Toch is deze methode in de praktijk sterk af te raden. Theoriecursussen staan erom bekend niet echt diep in te gaan op de materie die noodzakelijk is voor het succesvol afleggen van het theorie examen auto. De meeste cursussen bieden alleen trucjes en ezelsbruggetjes waarmee je het examen zou moeten kunnen halen. ’s Morgens worden deze trucs uitgelegd en ’s middags vindt dan het theorie examen plaats.
De reden waarom de kans op slagen met deze methode niet zo groot is, is omdat het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de vragen regelmatig aanpast. In januari van 2016 bleek dat het CBR vragen stelt die te gemakkelijk te beantwoorden zijn. Aan de hand van trucjes is het mogelijk te voorspellen wat het antwoord moet zijn. Zo kon men aan de vraagstelling al aflezen wat het antwoord zou moeten zijn. Theoriecursussen spelen in op deze trucjes. Nu de vragen veranderd zijn, is deze methode dus niet aan te raden. Ook niet als de cursus zelf beweert 100 procent slagingskans te bieden. Sommige van deze scholen worden zelfs door de politie en justitie onderzocht. Ons advies luidt dus: uitkijken.
Online theorie leren
Een goedkopere manier om je goed voor te bereiden op het theorie examen, is theorie leren achter de computer. Het ouderwetse theorieboek levert tegenwoordig een CD mee waarmee geoefend kan worden. Het nadeel van een CD is dat deze vaak zoekraakt en bovendien kan men niet overal oefenen waar hij wil. Zo is het immers niet mogelijk een theorie examen auto te oefenen op de mobiele telefoon.
Steeds meer mensen doen de belangrijkste taken op een smartphone. Een smartphone wordt overal mee naartoe genomen. Het tijdperk van bellen en sms’en is al lang niet meer; steeds meer mensen gebruiken het toestel vooral voor internet. Om die reden is een CD met daarop de theoriestof eigenlijk niet meer van deze tijd. Tegenwoordig is het mogelijk online theorie te leren. In sommige gevallen zijn er een aantal gratis lessen om uit te proberen, maar het volledige pakket is betaald.
Bij een dergelijk pakket krijgt de deelnemer twee maanden toegang tot het online theorieboek. De vraag is dan in hoeverre het online boek verschilt van het ouderwetse fysieke boek. Het online boek is ongeveer hetzelfde als het theorieboek dat je in de winkel koopt. Toch zijn er ook belangrijke verschillen: een fysiek boek biedt alleen tekst en illustraties, terwijl het online boek in sommige gevallen ook uitleggende video’s en vaak 3D-animaties bevat. Daarmee is het veel gemakkelijker de context te begrijpen. Je zult merken dat het leren op deze manier veel leuker en gemakkelijker is. Dat komt doordat de deelnemer zich een voorstelling kan maken van alle theoriestof. Daarmee is het ook makkelijker de stof in de praktijk te brengen.
Een dergelijk pakket is al te koop vanaf 25 euro. Daarbij is alleen het online auto theorieboek inbegrepen. Dit pakket is vooral bedoeld voor mensen die van zichzelf weten dat zij gemakkelijk kunnen leren. Mensen die meer moeite hebben met leren, kunnen kiezen voor een iets duurder pakket met een aantal uren examentraining. Tijdens de online examentraining wordt dieper ingegaan op de stof en krijg je bovendien een uitgebreide analyse van fout beantwoorde vragen bij het auto theorie examen oefenen. Het voordeel van een dergelijk online pakket is dat de theorie altijd wordt bijgewerkt naar de laatste standaarden van het CBR. Als het CBR dus nieuwe vragen verzint, wordt de inhoud van het online boek daarop aangepast. Op die manier is het boek dus altijd up-to-date volgens de laatste standaarden van het CBR.
Theorie-examen oefenen
Na het leren volgt uiteraard het oefenen. Theorie oefenen is erg belangrijk, omdat je op die manier inzicht krijgt van hoe goed je de stof al beheerst. Veel deelnemers leren in principe op een verkeerde manier. Ze lezen een hoofdstuk en beginnen vervolgens met het maken van een oefenexamen. Wij raden aan eerst de theorie te leren en pas als je alles begrijpt een oefenexamen te maken. Daarmee voorkom je verwarring tijdens het leren.
Begin dus bij stap 1: de theorie leren. Wanneer je het gevoel hebt dat je de stof voldoende beheerst, begin dan pas aan het theorie examen. Het is verleidelijk de stof open te klikken tijdens het maken van het examen. Doe dit niet en test echt je eigen kennis. Bij het echte examen van het CBR zijn veel vragen bovendien tijdsgebonden. Om die reden moeten de vragen in het oefenexamen ook binnen afzienbare tijd worden beantwoord.
Theorie examen oefenen gratis? In sommige gevallen wel. Op deze site staat een theorie-examen waarmee je gratis alvast je kennis kunt oefenen. Het nadeel van het gratis oefenexamen is dat er geen uitgebreide antwoordanalyse is. Wel verschijnt de uitslag op het scherm; geslaagd of gezakt? Daarnaast verschijnt er een advies hoeveel oefenexamens je nog ongeveer moet maken om te kunnen slagen voor het echte examen.
Bij de betaalde examens hoort een examentraining. Dit houdt in dat je na afloop van het examen krijgt te zien welke vragen je fout had, en wat het juiste antwoord had moeten zijn. Dit is bijzonder, want bij de vragen in het echte oefenexamen krijg je niet te weten wat het antwoord precies moest zijn. Dit is om te voorkomen dat deelnemers frauderen en de juiste antwoorden doorspelen aan toekomstige kandidaten. Deze manier van fraude is een beproefde methode door bijvoorbeeld de scholen die eendaagse theoriecursussen aanbieden. Om die reden blijft het CBR dan ook de vragen verantwoorden.
Wel krijg je bij het CBR een uitslag per categorie: je krijgt dus te zien dat je 3 vragen fout had op gevaarherkenning, hoeveel vragen er dan goed waren et cetera. De antwoorden krijgt de deelnemer niet. Dat maakt het lastig om te oefenen voor een eventuele herkansing.
Afleiding voorkomen
Tijdens het oefenen en het leren van de auto theorie is het slim zoveel mogelijk afleiding te voorkomen. Theorie leren betekent ook echt studeren: zorg dus voor zo weinig mogelijk afleiding. Omdat tijdens het online leren de verleiding groot is tussentijds op berichtjes op Facebook en Twitter te reageren, raden we aan echt alleen de site voor het oefenen te openen. Sluit andere sociale media af en zet de smartphone op stil.
Kies voor een rustige plek. Wie echt goed wil leren, kan zich het best even helemaal afzonderen. Leer dus niet in het bijzijn van jongere broertjes en zusjes als deze luidruchtig zijn. Daarnaast raden we ook aan zo nu en dan even pauze te nemen.
Tijdens deze pauze kun je dan even ontspannen en tot rust komen. Bedenk tijdens de pauze wel of je je kunt herinneren wat je zojuist gelezen hebt en waarom deze stof belangrijk is. Als je je eigen vragen kunt beantwoorden, kun je verder gaan met het volgende hoofdstuk. Begrijp je iets nog niet, probeer het onderdeel dan nog eens te lezen. Maar let op: blijf niet te lang bij een onderdeel hangen!
Welke vragen komen voorbij
De meeste deelnemers maken zich toch een beetje druk over de vragen die ze krijgen op het echte examen. De vragen zijn opgedeeld in drie categorieën: gevaarherkenning, verkeersregels en verkeersinzicht. Gevaarherkenning is de eerste helft van het examen. Veruit de meeste vragen gaan over dit onderdeel. Daarna volgen ‘verkeersregels en verkeersinzicht’ als de andere helft van het examen.
De vragen zijn per ingang van 1 september 2016 wederom weer door het CBR onder handen genomen. Zo kan je nu ook vragen verwachten over bijvoorbeeld de snelheid van andere weggebruikers, zodat je daar beter op kan anticiperen in de praktijk. Daarnaast gaan meer vragen over het gebruik van elektronische borden boven de weg, omdat in de praktijk blijkt dat veel mensen hier niet voldoende aandacht aan schenken.
Daarnaast heeft het CBR ook een nieuw vraagtype toegevoegd. Vanaf 7 november 2016 wordt de ‘sleepvraag’ toegevoegd aan het theorie-examen voor auto, motor en bromfiets. De bedoeling is het juiste antwoord naar de juiste plaats in de afbeelding te slepen. Deze vragen zijn bedoeld om kandidaten die veel moeite met lezen hebben tegemoet te komen. Wel blijft volgens het CBR de inhoud van het examen hetzelfde. Het CBR doet er alles aan om het theorie examen zo modern mogelijk te maken. Om die reden werden de klassikale examens afgeschaft en werkt het CBR nu met individuele examenafnamesystemen. Volgend jaar komen er meer nieuwe vraagtypen bij. Daarbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld hotspot-vragen. Daarbij moet de kandidaat een afbeelding aanwijzen.
Reserveren
Na het theorie leren en theorie examen auto oefenen is het tijd om het theorie-examen te halen. Maak hiervoor een afspraak bij het CBR. Dit kan gemakkelijk online via het online portaal van het CBR. Dit portaal heet Mijn CBR. Houd rekening met een wachttijd die kan oplopen tot zeven weken; reserveer dus op tijd! Zelf reserveren kost ongeveer 30 euro, terwijl reserveren via een rijschool vaak het dubbele kost. Om die reden raden we zelf reserveren aan. Kom op tijd voor het examen. Als je verhinderd bent, dien je dit veertien dagen van tevoren kenbaar te maken.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht